Zit niet altijd mee .... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Margot en Rick - WaarBenJij.nu Zit niet altijd mee .... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Margot en Rick - WaarBenJij.nu

Zit niet altijd mee ....

Door: Rick

06 Juli 2007 | Nederland, Amsterdam

Hoi allemaal,

Eindelijk weer mogelijkheden om te internetten. We zitten nu in de bieb van Valdez.
Allereerst bedankt voor alle reacties.
We waren gebleven bij Fairbanks ...
De avond op de dag van aankomst hebben we nog even de auto gepakt voor een ommetje. In Alaska zijn de laatste jaren nogal wat bosbranden geweest en de gevolgen hebben we met eigen ogen gezien. Ongelovelijke grote stukken bos zijn daar afgebrand. Hele berghellingen met zwartgeblakerde bomen. Er is echter nog voldoende groen over en dat is waar we in een meertje twee bevers aan het werk zagen. Heel grappig om te zien. Op weg terug naar onze accommodatie stak nog een eland de weg over. Hij heeft het overleefd. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan want er moest gewandeld worden in een vogelgebied. Eigenlijk heel bijzonder want het was gewoon een heel groot grasveld omringd door bos. Er waren daar Sandhill cranes, in goed Nederlands 'kraanvogels' ... best mooi. Verder was er niet erg veel te zien afgezien van de muggen die ons compleet lek geprikt hebben. Daarna zijn we nog een weg ingereden waar wild gespot kon worden. De opbrengst bleef steken op twee elanden, maar daar hoeven wij dus niet speciaal ons bed voor uit.
Na uit eten te zijn geweest (Mac) hebben we bij ons 'hotel' nog even buiten gezeten. Het was namelijk 27 graden celsius.
De volgende dag moesten we naar Chitina. Het was een lange rit dus vroeg uit de veren. Afgezien van een gletsjer en heel veel bos was het niet zo'n interessante trip. Chitina heeft 84 inwoners. Het waren er ooit 10.000 ....
Het is een heel klein vissers plaatsje aan het begin van de Mc Carthy road.
Deze road loopt naar de middle of nowhere. Mc Carthy is een oud mijnplaatsje en ook Kennecott is zo'n spookstadje. 4 juli zijn we naar Mc Carthy toegereden. Schitterende weg met mooie uitzichten. In mc Carthy aangekomen werden we echter minder vrolijk. We waren weggestopt in een backpackers hotel, dat de naam hotel niet mocht hebben. Onze kamer bestond uit 1 1-persoonsbed en een stapelbed dat nagenoeg uit elkaar lazerde. Oh ja, er was ook nog een lamp. Douches en wc's moesten gezamenlijk worden gebruikt. Op zich geen probleem maar ook alle inwoners van het gehucht konden er terecht. Zo'n accommodatie hoort niet in zo'n dure reis thuis. We hebben meteen onze vlucht terug naar voren gehaald, omdat we besloten hadden dat één nacht in dit 'hotel' wel genoeg was. Wel nadat we hadden geconstateerd dat er ook weinig te beleven was in dit dorp. 's Middags zijn we nog wel naar de gletsjer gewandeld, erg mooi. Ook hebben we Copper Mill bij de mijnen bewonderd. Het was erg vervallen maar wel indrukwekkend.
Teruggekomen in McCarthy bleek onze omgezette vlucht ineens niet omgezet. Dat betekende nu vertrekken om 17.00 uur ipv om 8.30 uur. Toen hebben we maar weer het hotel in Chitina geboekt. Het kost een paar centen, maar we gaan nog wel even met onze reisorganisatie in debat.
De volgende dag, 5 juli, hebben we geluncht in Kennecott want dat kon in Mc Carthy niet. Vevolgens nog gewandeld naar de mijnen.
Aan het eind van de middag was het zover, we mochten weg uit Mc Carthy en wel met een vliegtuigje.
Hoewel het behoorlijk bewolkt was, viel er genoeg te zien. Het was heel erg mooi.
De nacht doorgebracht in Hotel Chitina en de volgende ochtend op pad naar Valdez. Het was een mooie route met gletsjers en sneeuwtoppen met name bij de Thompson Pass. We hebben nu een kamer bij een B&B. Het is stukken beter dan de accommodatie in Mc Carthy. Morgen gaan we vol goede moed cruisen en hopen we wildlife te zien. Ook hopen we de gevolgen van het broeikaseffect te mogen aanschouwen. Als het goed is zien we gletsjers afbrokkelen en in zee storten ....
Verder gaat hier alles zijn gangetje. We zijn wel al bang dat we thuis ongelukken gaan maken. We rijden hier namelijk in een automaat met cruise-control. We sturen dus alleen maar .... heel bijzonder.

Groeten vanuit een zonnig Alaska en tot later.

• 06 Juli 2007 - 23:23

P36:

Wij zijn net terug van een bruiloft en moeten eerst slapen nu, maar we zijn lekker wel als eerste met een reactie. Morgen zullen we wel verder reageren op jullie bericht als de inhoud compleet is doorgedrongen.

• 07 Juli 2007 - 10:25

Egwin:

Hey daar..

Wat ga je snel wennen aan luxe hè..?
    Er hangt in mijn geheugen nog een beeld van die mensen met lichtgewicht matjes en rugzakken enzo, die gingen avontuurlijk op vakantie...
    En nu is twee nachtjes stapelbed al teveel... hahaha... jullie lijken toch meer op mij dan ik dacht.

Ennuh, in NL hebben we ook auto;s met automaat en cruise-control hoor, ik weet alleen niet of de Corolla er ook in die uitvoering is... De Nissan QashQai wel volgens mij, echt iets voor jullie...

Maak ff wat foto's van jullie ***** onderkomens, ik zie altijd alleen maar foto;s van wildernis, jungle en enge dieren... show ons alle luxe ook eens... :)

Geniet nog ff, het is hier in NL toch ruk.!

Groeten...

• 07 Juli 2007 - 12:36

Dirk En Henny:

Met veel plezier lezen we jullie verhalen, maar dit slaat wel weer alles.Een luxe hotel boeken en daarvoor in de plaats een iets minder luxe'"bouwvalletje"krijgen , dat is niet niks zeg. Maar jullie lossen de boel wel op. Dat is goed om te lezen en laat de vakantie daardoor niet verpesten. Er zijn daar te veel mooie dingen om te zien en daar moeten jullie van genieten en ongetwijfeld zullen jullie dat doen.
    Wij genieten ,nou ja genieten, weer van het Nederlandse weertje, lekker nat en nog eens nat.Tot de volgende keer maar weer. Groetjes van paps en mams.

• 09 Juli 2007 - 16:47

Ine En Jan:

Jullie maken wel weer veel mee deze reis.
    Maar het moment zelf is het balen natuurlijk......