Dag 9,10,11,12 Na regen komt toch zonneschijn. - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Margot en Rick - WaarBenJij.nu Dag 9,10,11,12 Na regen komt toch zonneschijn. - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Margot en Rick - WaarBenJij.nu

Dag 9,10,11,12 Na regen komt toch zonneschijn.

Door: Margot en Rick

Blijf op de hoogte en volg Margot en Rick

14 Oktober 2015 | Costa Rica, Fortuna

De middag van dag 9 hebben we besteed aan onze nieuwe hobby: vliegende kolibries fotograferen. We krijgen er steeds meer handigheid in en wellicht zijn er ook nog wat foto's gelukt :-)
Verder vrij standaard: 18.30 uur diner en tussen 21.00 uur en 21.30 uur naar bed.
Dag 10: vroeg uit de veren. Beetje fotograferen nog, ontbijten en vertrek naar de Arenal Observatory Lodge in La Fortuna. We willen graag daar zijn voor 12.00 uur ivm de lunch en het is lekker weer dus dan kunnen we in de middag ook nog wat doen..... dachten we. ...
Aangekomen bij de lodge begon het te regenen ... en dat is niet Nederlands regenen maar Costaricaans regenen. Vervolgens bleek ook nog eens dat we pas om 15.00 uur konden inchecken. Dat viel niet echt mee. Wel konden we lunchen ... Jippie. Dat is geen Nederlands lunchen maar Costaricaans lunchen. Meer dan een doorsnee diner ... Ook na de lunch regende het nog altijd. We konden naar onze kamer. Een prachtige kamer met uitzicht op de vulkaan de Arenal die we eerst nog zagen maar later verdween deze achter de wolken. We hebben nog maar even op ons balkonnetje gezeten en zijn om 19.00 uur gaan dineren. Tonnetje rond word je hier. 21.30 uur was het bedtijd. De hele nacht door heeft het geregend en geonweerd, onwijs. Dag 11 startte weer vroeg. We hadden early breakfast geregeld omdat we om 7.30 uur een excursie hadden waarvoor we eerst 20 minuten moesten rijden. De excursie bestond uit een wandeling door het regenwoud met een privé gids. Het regende nog steeds aanzienlijk dus ik besloot de dure apparatuur thuis te laten. We namen één camera mee met de 16-85 mm lens. Ik had al eerder deze reis vocht in de 300 mm lens gehad en ik wilde geen risico lopen. In regenkleding begonnen we de tocht door regenwoud (what's in the name) over goede paden en hangbruggen. Ondanks het aanvankelijk slechte weer was het een geweldige wandeling. Wat is dat regenwoud geweldig mooi. Al met al hebben we 5 uur gewandeld en geprobeerd vogels en ander wild te spotten. Dat is gelukt. De tweede helft van de tocht kwam ook het zonietje er nog door. De 300 mm werd node gemist, maar ja.
Terug bij de lodge wachtte de lunch. Het begin ook weer te regenen. Dat mocht ook wel. Het was nota bene al 3 uur droog! Het hield ook niet meer op. We wilden in de middag nog even naar het centrum van La Fortuna maar dat ging niet want de rivier was buiten de oevers getreden. We durfden het niet aan om met de huurauto de oversteek te maken .... Dus teruggekeerd en plaats genomen op ons balkonnetje. Einde middag werd het droog en toen konden we de Arenal in zijn volle glorie bewonderen. Op de top ontstaan nog altijd rookwolken al is de vulkaan in 2009 voor het laatst actief geweest.
Dag 12: we werden wakker met mooi weer. Gelukkig! We waren er aan toe. Eerst maar eens even door de mooie tuinen gelopen op zoek naar mooie plaatjes. Vervolgens het ontbijt en vanaf het uitkijkpunt bij het restaurant hebben we eindelijk toekans gefotografeerd. Na het ontbijt gingen we naar Eco Danaus. Ze hebben daar hun tuin ingericht met allerlei planten en bomen die bepaalde dieren aantrekken. Eigenlijk is het een dierentuin zonder hekken. We hebben daar veel moois gefotografeerd waaronder de green-and-rufous kingfisher en de yellow crowned euphonia (google). Oh ja en ook de boatbilled heron moest er aan geloven. Een heel bijzonder beest.
Daarna hebben we geprobeerd een nieuwe verrekijker op de kop te tikken want de onze is weer kapot. Het blijkt een klus om een nieuwe verrekijker te kopen. Te duur goed om hier in de winkels te verkopen. We hebben nu een adres van een vertegenwoordiger waar we morgen langs gaan.
Verder hebben we de middag op de wandelpaden van de lodge doorgebracht. Nu is her weer bijna tijd voor het diner. Hoewel we nog vol zitten van de lunch. We dachten gewoon een sandwich ham en kaas te bestellen maar dat bleek niet Amerikaans genoeg, pffff.
Zo nadert het eind van dag 12. Het was erg mooi weer. Nu dondert het wat. Hopelijk drijft het over.
Vergeet ik toch helemaal te vertellen dat ik een klein muurtje over het hoofd heb gezien. Onze SsangYong is niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen. Gelukkig all risk verzekerd, maar slim was het niet.
Tot later maar weer.

Groet, Margot en Rick

• 14 Oktober 2015 - 08:04

C:

Jullie beginnen echt te wennen als dag 9 al als 'standaard' wordt getypeerd. Mooi verhaal, jammer van de vele regen, maar dat heeft toch ook wel weer zijn mooie kant zullen we maar zeggen. Veel plezier nog de komende dagen. Enne, die SsangYoung; gewoon niks zeggen ...........

• 14 Oktober 2015 - 10:13

Ed Agter:

We zullen maar niet vertellen dat het hier tot nu toe mooi weer is geweest en in ieder geval geen regen. Wel een stuk kouder maar dat schrijf ik ook maar niet op. Ach, het kan verkeren en uiteindelijk zul je de zon wel te zien krijgen maar met muurtjes heb je blijkbaar meer problemen. Ed en Arina

• 14 Oktober 2015 - 14:56

Henny En Dirk:

Jullie hebben wel weer de nodige regen gehad, want als de rivier buiten zijn oevers treed, komt dat niet van een kleine regenbui. Maar jullie zijn goed bezig: een wandeling van vijf uur is toch niet niks en mooi dat je de nodige vogels en dieren gespot hebt. We hebben ze even opgezocht op Google en het zijn prachtige exemplaren. Hier regent het op dit moment ook en de temperatuur is niet hoog (7 graden vanmiddag) We denken dat het bij jullie toch wel iets warmer is. Hopelijk krijgen jullie ook nog wat zonneschijn dan is het helemaal oké. Geniet ervan en denk om (kleine) muurtjes, maar ja met zo'n grote auto zie je die gemakkelijk over het hoofd. Liefs van ons uit Ruinen.

• 14 Oktober 2015 - 23:10

Iris:

Leuk weer om te lezen!
    Geniet ze verder, hopelijk met wat droogte en zon.
    Groetjes uit een koud en nat Zwolle.

• 15 Oktober 2015 - 20:16

De Poldertjes:

Wat super om heerlijk te fotograferen. Al veel Yes-moment gehad, lezen we. Voor ons google-momentjes..... :)

Wel weer leuk om op afstand mee te genieten.

lekker vogelen maar weer!

Groet,

de poldertjes

• 16 Oktober 2015 - 11:29

Herry:

Mooie vogel die green and rufous kingfisher! Google laat heel veel verschillende kleuren zien mooi man. Regen hoort natuurlijk bij een regenwoud maar jullie krijgen wel waar voor je geld;-)). Mooie verhalen fijn om te lezen geniet nog van de resterende dagen!