Dag 6, 7, 8 en 9: Regenseizoen ..maar mooie foto's - Reisverslag uit San Miguel, Costa Rica van Margot en Rick - WaarBenJij.nu Dag 6, 7, 8 en 9: Regenseizoen ..maar mooie foto's - Reisverslag uit San Miguel, Costa Rica van Margot en Rick - WaarBenJij.nu

Dag 6, 7, 8 en 9: Regenseizoen ..maar mooie foto's

Door: Margot en Rick

Blijf op de hoogte en volg Margot en Rick

10 Oktober 2015 | Costa Rica, San Miguel

De middag van dag 6 hebben we benut om een beetje te fotograferen bij de lodge. Natuurlijk strak om 18.00 uur richting restaurant voor het diner. Men stond al op ons te wachten. Ze hadden mooi pech want wij wilden eerst nog even boomkikkers fotograferen. De roodoog Makikikkers komen namelijk pas tevoorschijn als het donker is. Na een half uurtje hadden we weer genoeg materiaal en gingen we dan eindelijk dineren. Het eten in de Selba Verde lodge is goed, maar duidelijk minder dan in Rancho Naturalista. De bedden in Selva Verde echter zijn geweldig. Bijna beter dan thuis.
Dag 7: Naar gebruik staan we weer om 5.15 uur op. Je went eraan. Ik moet er wel bij vermelden dat we ook al om 21.00 uur naar bed gaan. Omdat er verder niemand in de lodges is, valt er weinig te praten. Dat is jammer, maar aan de andere kant is het overal lekker rustig en daardoor kunnen we overdag ongestoord onze gang gaan.
Na het ontbijt reden we naar Frogs Heaven ( google? ). Op deze plek hebben ze een omgeving gecreëerd waar vele soorten kikkers kunnen leven. Dat er ook veel vogels waren, was ons niet bekend. De 300 mm lag daarom nog in het hotel. We hebben echt mooie foto's kunnen maken van de verschillende kikkers en zo goed en zo kwaad als het ging hebben we met de 70-200 mm ook nog wat vogels vastgelegd.
Ook liet men ons nog een jonge boa constrictor zien. Het zag er door zijn geringe lengte niet echt angstaanjagend uit.
De eigenaar van Frogs Heaven bood ons nog aan om in de middag terug te komen om vogels te fotograferen en dat voor 'maar' 15 dollar pp. We namen het in overweging.
Terug in hotel waren we mooi op tijd voor de lunch. Er moet natuurlijk wel gegeten worden :-) .
Na het eten moest er een knoop doorgehakt worden ... wat te doen.
Eerst bij de lodge nog maar even naar de rivier. Daar was weinig te doen. Tijdens het teruglopen ontdekten we echter een zonneral!
We probeerden zo dichtbij mogelijk te komen en daar maakte de ral geen enkel probleem van. We hebben 1 1/2 uur bij het beest gefotografeerd ook in de stromende regen. Bij een zonneral is het wachten tot hij z'n vleugels spreidt. Pas dan komt de kleurenpracht tevoorschijn (wellicht Google? ). Het is gelukt on de Zonneral met één gespreide vleugel vast te leggen en dat van nog geen 10 meter afstand. Voor ons een geweldig moment, maar ik ben bang dat niet iedereen dat zal begrijpen haha. Iedere gek heeft zijn gebrek.
Wat er van de middag over was, hebben we lekker bij de lodge doorgebracht. Het diner was goed te doen en om een uur of 9 was het weer bedtijd.
Dag 8: 5.30 uur opgestaan. Voordat we van lodge gaan verkassen naar Bosque de Paz, hebben we eerst nog een excursie naar een hier vanwaar je prachtig vogels kunt fotograferen. Ondanks het feit dat het weer weer niet echt mee zat, hebben we mooie foto's kunnen maken.
Terug bij de lodge hebben we de auto ingepakt voor vertrek.
De mooie route naar Bosque de Paz legden we aanmerkelijk sneller af dan verwacht. De lodge ligt aan de rand van een stuk regenwoud. Het is er echt schitterend. We verbazen ons er bijna niet meer over ... weer de enige gasten .... De mensen hier doen allemaal heel erg hun best het ons naar de zin te maken maar schieten soms hun doel voorbij. Dan werkt het wat benauwend. ..
Bij de lodge hangen kolibriefeeders. Er zijn 8 soorten. Voor de geïnteresseerden hier een google momentje: the green hermit is de mooiste en de Scintillant hummingbird de kleinste.
Ook hebben we de orange-bellied Trogon kunnen fotograferen. Het diner was goed. Iets minder dan bij Rancho Naturalista en beter dan bij Selva Verde.
Dag 9: de bedden bleken aanmerkelijk slechter dan beide voorgaande lodges. Rugpijn dus .... Tja we zijn ook de jongsten niet meer ...

Om 5.15 uur ging de wekker. We zouden wandelen met een gids. Zo'n 1 1/2 uur tot ontbijt. De gids, het is een heel aardige jongen maar bakte er geen pepernoot van. Alle vogels moest hij zo'n beetje opzoeken en hij bleek gewoonweg te weinig kennis te hebben.
Op een gegeven moment begon het weer pijpenstelen te regenen. We hadden al gezegd dat wij geen vogelspotters zijn, maar fotografen. Een vogel op 200 meter doet ons weinig. Ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat er in de stromende regen in een donker regenwoud niet valt te fotograferen .... maar hij liep maar door, totdat ik het zat was. In mijn beste 5 havo Engels zei ik: we go back to the lodge, i'm complete fed up with it. En dat deden we haha. Nu net een ontbijtje genuttigd. Het is weer iets opgeklaard. We gaan doen waar we goed in denken te zijn: fotograferen. We spreken jullie later weer. Reacties vinden we leuk, mag ook via WhatsApp. Fijn weekend nog in Nederland met heerlijk herfstweer begrepen we.
En maar even geen vluchtelingenkampen aanvallen. Zoiets kun je hier namelijk aan niemand uitleggen ....
Groet, Margot en Rick

• 10 Oktober 2015 - 17:49

Jan En Ine:

Heel mooi om te lezen weer, als jullie straks die prachtige foto's zien, ben je die
    regen zo vergeten!

Wat kun jij (Rick denken wij) toch op een hele gezellige manier schrijven!
    We kijken uit naar het volgende verslag!

Heel veel plezier, groetjes!

• 10 Oktober 2015 - 19:27

Dikkie:

Wat een mooie dieren zien jullie. Dieren die genoemd worden zoek ik op internet om mee te kunnen genieten wat daar allemaal te zien is.☺
    Groetjes Dikkie

• 10 Oktober 2015 - 20:35

Henny En Dirk :

Hallo luitjes,
    Zo te lezen vermaken jullie je prima daar en kunnen jullie voldoende vogels fotografen. Jammer dat je regelmatig regen hebben maar dat was min of meer bekend (het is immers regenseizoen). Maar we nemen aan dat de temperatuur goed is. Veel plezier nog en we zijn weer benieuwd naar het volgende verslag. Groetjes uit Ruinen.

• 10 Oktober 2015 - 20:38

De Plaggenslagjes:

Weer een prachtig, levendig verhaal. Mooi om te lezen en onze conclusie: jullie genieten volop! Mooie vogels en kikkers voor de lens, goede verzorging, meestal goed onderkomen en goede reis tot nu toe. Hopelijk blijft het zo, we kijken uit naar de volgende verhalen en straks de foto's.

Groetjes Gerjan, Wendi en kids

• 10 Oktober 2015 - 21:14

Ed En Arina:

De verslagen zijn erg leuk en vooral ook leerzaam. Als we er weer eens naar toe gaan dan hebben we weer een paar lodges die we ook aan willen doen. Vooral de vogels maar ook kikkertjes vinden we interessant. Hopelijk gaat het wat minder regenen. Veel plezier nog.

Ed en Arina

• 10 Oktober 2015 - 22:12

Harold:

Gaat lekker lees ik. Ben wel bang dat er wat kilootjes bijkomen.
    Zal ook ff googelen zodat ik weet wat jullie op de gevoelige plaat vast leggen.
    gr.

• 11 Oktober 2015 - 11:08

Gerrit En Ellie:

Het is weer een en al avontuur vol met verrassingen wat in jullie verslagen steeds weer op zo'n prettige manier omschreven wordt dat wij het bijna op dezelfde manier beleven als jullie.
    Geniet er nog zoveel mogelijk van en wij zien al weer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Gerrit en Ellie.

• 11 Oktober 2015 - 14:45

Herry En Marry:

Mooi verhaal weer hoor ,we komen er wel achter dat onze kikker - en vogelkennis ernstig tekortschiet.
    We zullen vanavond even serieus googelen....
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en goed verzorgd worden.
    Wij gaan nu de verjaardag van Lianda vieren en zien jullie volgende verhaal weer tegemoet.
    Veel liefs en tot later....