Rundu, Okevangadelta en Chobe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Margot en Rick - WaarBenJij.nu Rundu, Okevangadelta en Chobe - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Margot en Rick - WaarBenJij.nu

Rundu, Okevangadelta en Chobe

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Margot en Rick

20 November 2006 | Botswana, Kasane

Hallo allemaal,

Eindelijk weer internetmogelijkheden hier in Botswana. De stemming is prima en het weer geweldig.
In Rundu aangekomen hadden we een Afrikaanse avond met zang en dans. Enkele van onze groep mochten meedansen, wat natuurlijk een enorm voorrecht is. Het was heel leuk om mee te maken. De dag daarna zijn we verkast naar de Houseboat in Botswana. Dit had weinig met muziek te maken, maar destemeer met een boot. De boottocht naar de Houseboat toe duurde 1 1/2 uur. We hebben de Afrikaanse visarend mogen bewonderen, maar veel meer hebben we ook niet gezien onderweg. Op de Houseboat aangekomen bleek deze een stuk luxer dan verwacht. We hebben er prima gegeten en lekker gerelaxt. De volgende dag hebben we een excursie gedaan vanuit de Houseboat. We werden met boot en jeeps naar het vertrekpunt van de Mokoro's (punters?) gebracht. Twee mensen per boot en een Afrikaanse punteraar. We voeren door een riet gebied en zagen nogal wat vogels, maar die bleken moeilijk vast te leggen. We gingen ergens aan land om wild te spotten. Er zouden olifanten, buffels en leeuwen zitten, maar zeker achteraf trekken we dit in twijfel. Het leek meer op een toneelstuk dan op een spannende rondwandeling. Uiteindelijk hebben we één aardvarken gezien ..... Vervolgens teruggevaren met de Mokoro en in de bus naar de Rainbow River Lodge in Namibie. We hebben nog nooit zoveel grensovergangen gezien als tijdens deze reis. De Rainbow Riverlodge lag meteen aan de rivier. Nadat enkele mensen hun huis compleet hadden laten schoonmaken, hetgeen wij een beetje overdreven vonden, zagen we een Hypo op afstand. De eigenaar van de lodges vertelde ons vervolgens dat er in de directe omgeving zo'n 48 nijlpaarden rondzwommen. Dat beloofde veel goeds voor de volgende dag. De volgende dag.
's Ochtends om 8.30 uur gingen we een geimproviseerde boot op en we wisten sinds de tegenvallende Okavangadelta niet precies wat we moesten verwachten. Binnen 200 meter waren we van deze negatieve gedachten genezen. Een nijlpaard gezien. Geweldig. Vervolgens voeren we door naar een kleine waterval die nauwelijks de moeite waard was. We zagen er wel een Schnappi. Verder gevaren werden we aangenaam verrast door nog twee groepen nijlpaarden (9 en 10). Ongelooflijk!! We hadden niet verwacht zo dicht bij te kunnen komen, want nijlpaarden maken van alle wilde dieren de meeste menselijke slachtoffers. Teruggekomen boekten we dezelfde tocht voor later die dag. Eerst een guided walk door het dorpje. Wat een armzalig geheel. De kinderen van de school gaven een hele enthousiaste voorstelling en in het dorp konden we ook een hutje van binnen bekijken. Een eenpersoonsbed voor de twee ouders en de kinderen op de grond onder een door de regering gesponsort muskietennet. Heel indrukwekkend. Na een relaxte middag met onweer nogmaals de cruise. Deze begon een uur later omdat de benodigde accu weer in de auto was geplaatst en de auto was er niet. Afrika dus. Dit uur zorgde er wel voor dat we met zonsondergang nijlpaarden hebben gezien en dat was onvergetelijk. Nadien heb ik de boatdriver blij gemaakt met mijn Celtic shirt. Daags erna op weg naar Chobe National Park. Weer de grens over naar Botswana en nu met twee paar schoenen die gereinigd moesten worden ivm mkz. Alles verliep voorspoedig. We waren nog maar net in het park of we zagen vanuit de bus al drie leeuwen. Volgens Steve, onze driver, is dit een unicum. Bij de lodge aangekomen bleek deze behoorlijk luxe. Er stond trouwens ook een bordje bij met beware of the hypo, maar daar maakten we nog een geintje over, er vanuitgaande dat dat gekkigheid was. Niets bleek later minder waar. Op vijf meter afstand verscheen in de avond een nijlpaard. Het wordt steeds gekker. 's Avonds heerlijk gegeten en nog geprobeerd om krokodillen te lokken. Niet gelukt. De volgende ochtend hadden we om 6.00 uur een game drive. Om 5.15 uur werden we gewekt en ik dacht in mijn diepe slaap nog te horen dat iemand het woord hypo in de mond nam. Wij als de wiedeweerga naar buiten, wel aangekleed natuurlijk. Op dezelfde vijf meter als gisteren zaten liefst 3 nijlpaarden. Waar gaat dit eindigen ......
De game drive verliep aanvankelijk teleurstellend, maar uiteindelijk hebben we toch nog olifanten bijna in de auto gehad. Ook hebben we een krokodil, een luipaard, nijlpaarden, impala's en veel (roof) vogels gezien. Nu hebben we vrij af tot 15.15 uur en dan gaan we op een rivercruise. We hebben alleen de buffel nog nodig om de big five te completeren.
Zoals jullie lezen gaat het hier goed met ons. We hopen dat in Nederland ook alles goed gaat. We zien wel wanneer er weer een nieuwe internetmogelijkheid is.
Groeten uit de rimboe.

Margot en Rick

• 20 November 2006 - 09:08

Jan En Ine:

Hallo Rick en margot.
    Wat lijkt ons dat geweldig zoveel dieren van dichtbij te mogen zien! Wat Nederland betreft, het regent hier en wordt steeds kouder, dus geniet maar lekker van het mooie weer en het dierrijk Afrika!
    Groetjes Jan en Ine

• 20 November 2006 - 09:26

Iris:

Wauw ... wat een gaaf verhaal weer zeg! Ik ben nog helemaal niet jaloers :-)
    Vanuit Zwolle weinig nieuws te melden. Het is hier lekker 'rustig'. Vervelend is alleen dat Mara als sinds vrijdag ziek is (flinke diarree) :-( Ze is nu echt zo slap als een vaatdoek. Wonder boven wonder blijft ze naar omstandigheden zelf nog redelijk vrolijk (wij inmiddels wat minder van al die vieze luiers). Ze ligt nu lekker te slapen dus ik ga even wat klusjes doen in huis.
    Groetjes en geniet er verder nog van! We verheugen ons al op jullie foto's en live verhalen. Tot gauw!

• 20 November 2006 - 09:27

Egwin:

Ik heb niets toe te voegen aan de berichtgeving van Jan en Ine. Gewoon nog ff lekker daar blijven, hier is het allemaal nix en dan moet er ook nog gewerkt worden.. :(

• 20 November 2006 - 10:34

Marry En Herry:

Nou, heel indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken hoor dan is het hier maar saai. Behalve het politieke spektakel, woensdag zal het gebeuren. Genieten jullie nog maar een poosje. Groeten en liefs.

• 20 November 2006 - 18:27

Henny En Dirk:

Het was weer een heel lang verslag maar dat is ook geen wonder als je zo weinig kans hebt om te internetten. Maar zo te lezen vermaken jullie je opperbest en zie je wel het nodige. Geniet er nog even van, want het eind komt nu toch echt wel in zicht. Misschien kun je nog een keer een verslag sturen maar dat zien we dan wel. Zonder tegenbericht zijn wij vrijdagmorgen zo rond tien uur op Schiphol.
    Groetjes uit een koud en nat Ruinen. Veel liefs ma en pa.

• 20 November 2006 - 18:47

Wendi En Gerjan:

Hallo Margot en Rick,

Wat zullen jullie paspoorten vol zijn met stempels zeg!En kom niet in de war met Schnappi's en Schnapsi's dat zou heel vervelend zijn hoor.
    En die nijlpaarden zo dicht bij zeg, wat een belevenis. Was vast wel een beetje eng, want als die nijlpaarden zo gevaarlijk zijn voor mensen .....maar desondanks wel heel gaaf om mee te maken lijkt me.

En Rick, niet al je kleren weggeven hoor, hier in Nederland ben je wel kleren nodig hoor anders vat je kou!

En ik hoop voor jullie dat de buffel nog in beeld komt, dan is de Big Five compleet! Zou fantastisch zijn!

Hier gaan we op naar de verkiezingen, laat ze nu maar komen hoor, op het werk zijn we er klaar voor en al die tv programma's met debatterende politici heb ik nu ook wel weer gehad! Nog twee daagjes en dan zullen we de uitslagen weten.

Nog heel veel plezier daarginder, ik duim voor een buffel hoor!

Groetjes Wendi en Gerjan

• 20 November 2006 - 19:06

Marcello:

Ciao ! Niet verwacht dat Rick er midden in de nacht voor een nijlpaard uit zou gaan ha ha. Ik begrijp dus dat jullie vrijdag weer naar Nederland gaan ? Zwaaien jullie dan even als jullie over Italie vliegen ? Ben bij die scheve toren ..
    Mas.

• 21 November 2006 - 09:49

Gerrit En Elly:

Hoi avonturiers,

Het gaat allemaal snel en zo komt het einde van jullie reis ook alweer dicht bij.
    De berichten geven aan dat jullie geweldig genieten en blijf dat nog even volhouden in goede gezondheid.
    Hier schijnt momenteel de zon en is het rustig herfstweer en gaat verder alles naar wens.
    Groetjes,
    Gerrit en Elly

• 22 November 2006 - 13:53

Herman:

moi je

mooie verhalen uut de rimboe,alles goed hier,geniet nog en een goeie terugreis.
    groeten fam smitzel ps vanavond midweken eindelijk !!!